רקע - מידע כללי
מהו השירות המאפשר לעבור בנק באופן מקוון?
שירות זה מאפשר ללקוח להעביר את הפעילות הפיננסית שלו לבנק אחר, באופן מקוון וללא עלות. ניתן לבצע זאת על ידי הגשת בקשת העברה בבנק שבו הלקוח מעוניין לרכז את הפעילות הפיננסית שלו, ללא צורך להגיע לסניף. הבנק שאליו מבקש הלקוח לעבור (הבנק החדש) יוצר קשר עם הבנק המקורי (הבנק הישן) וממבצע מולו את תהליך העברת הפעילות.
למה חשוב לנו לאפשר מעבר מהיר וקל מבנק לבנק?
מעבר לערך המרכזי של שיפור השירות ללקוח אפשרות המעבר הקל והמהיר מבנק לבנק משרתת מטרות חשובות עבור ענף הבנקאות כולו:
- הגברת התחרות.
- הגדלת כוח המיקוח של הלקוח מול הבנק.
- לאפשר ללקוח, המעוניין בכך, מעבר קל ונוח תוך שמירה על רציפות בשירותים הפיננסיים שלו ככל שניתן.
מהם העקרונות המרכזיים העומדים בבסיס המעבר בין בנק לבנק?
- התהליך מהיר, מקוון, נוח, אמין, מאובטח וללא עלות.
- ככלל, התהליך המעבר יושלם בתום 7 ימי עסקים מיום הגשת בקשת מעבר תקינה.
- מנגנון "עקוב אחרי" ( = ניתוב) – חיובים, זיכויים, והפקדת שיקים, שיגיעו לחשבון הישן, לאחר המעבר, ינותבו אוטומטית לחשבון החדש במשך שלוש שנים מיום המעבר.
- ללקוח תהיה כתובת אחת לטיפול בכל תהליך המעבר - הבנק אליו מועברת הפעילות (גם במקרה של בעיות בתהליך העברת הפעילות).
תהליך המעבר – מה צריך לעשות?
איך מגישים את הבקשה להעברת הפעילות?
על מנת להעביר את הפעילות מבנק אחד לבנק אחר, יש לוודא כי בבנק אליו מעוניינים לעבור קיים חשבון פעיל. לאחר מכן, יש להיכנס לאתר האינטרנט או לאפליקציה של הבנק אליו מעוניינים להעביר את הפעילות ולהגיש בקשה בהתאם.
אילו חשבונות ניתן להעביר לבנק אחר באמצעות ההליך המהיר והמקוון?
ניתן להעביר את מרבית חשבונות העו"ש (עובר ושב) של משקי הבית.
אילו חשבונות לא ניתן להעביר באמצעות ההליך המהיר והמקוון?
חשבונות של תאגיד (חברה בע"מ, עמותה וכו') שקיימת לגביהם מורכבות / מניעה משפטית (חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות, חשבונות המנוהלים על ידי אפוטרופוס וכיוצ"ב).
האם הרכב הבעלים בחשבון החדש חייב להיות זהה לזהות הבעלים בחשבון הישן?
ניתן להעביר פעילות מחשבון אחד לחשבון אחר, במקרים הבאים:
- כאשר יש זהות מוחלטת בין בעלי החשבון => (יחיד לאותו יחיד; שותפים המעבירים לאותם שותפים).
- כאשר מתווספים בעלים לחשבון החדש => (יחיד לשותפים שהוא אחד מהם; שותפים לאותם שותפים ועוד נוספים). במקרה זה נדרשת הסכמה של הבעלים הנוספים לתהליך.
לא ניתן להעביר חשבון כאשר בחשבון החדש יש גריעת בעלים.
אילו פעילויות פיננסיות מועברות אוטומטית כמקשה אחת?
- יתרות זכות וחובה בשקלים (לעניין יתרות חובה, בכפוף להסכמת הבנק החדש).
- יתרות זכות וחובה במטבע חוץ (ההעברה תתבצע במט"ח כאשר החשבון בבנק החדש הוא חשבון מט"ח ובתנאי שהבנק החדש מנהל יתרות באותו המטבע).
- הרשאות לחיוב חשבון עובר ושב.
- הוראות קבע.
- שיקים שניתנו מפנקסים שהונפקו על ידי הבנק הישן ואשר יוצגו לאחר מועד המעבר – יוצגו ישירות לחשבון החדש.
- שיקים שהופקדו למשמרת עם תאריך פירעון עתידי.
- ניירות ערך (ישראליים וזרים) הניתנים להעברה.
- הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב חוץ בנקאי.
- הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב בנקאי.
אילו פעולות לא מועברות אוטומטית?
- הלוואות ואשראי (לרבות הלוואות לדיור).
- פיקדונות ותוכניות חיסכון.
- ניירות ערך שאינם ניתנים להעברה.
- כספות ומוצרים פיננסיים המשועבדים לטובת הבנק להבטחת אשראי.
לגבי מוצרים שאינם מתניידים אוטומטית, על הלקוח ועל הבנק הישן להגיע להסכמות לעניין אופן ההתנהלות וההתחשבנות לאחר מועד המעבר.
האם ניתן להעביר רק חלק מהפעילות הפיננסית שמתנהלת בחשבון?
שירות הניוד המקוון נועד לסייע ללקוח להעביר את מכלול פעילותו לבנק חדש, בצורה פשוטה וללא עלות, לא ניתן להעביר רק חלק מהפעילות הפיננסית בחשבון מבין הפעילויות המפורטות לעיל. כך לדוגמא לא ניתן להעביר רק יתרות זכות, ללא שיקים, או רק הרשאות לחיוב חשבון ללא ניירות ערך הניתנים להעברה.
תוך כמה זמן החשבון יועבר מהבנק הישן לבנק החדש?
ככלל, הניוד יתבצע תוך 7 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה לניוד.
באפשרותך לבחור מועד מאוחר מ – 7 ימי עסקים להשלמת תהליך הניוד, ובתנאי שהעברת הפעילות תתבצע עד 30 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה.
בחירה של מועד מאוחר יותר יכולה להתבצע, למשל, על מנת לוודא כי עד להשלמת התהליך התקבל אמצעי תשלום חלופי, כמו כרטיס אשראי מהבנק החדש.
האם לאחר הגשת בקשה למעבר חשבון באמצעות המערכת המקוונת הלקוח יכול לבקש לבטל את הבקשה?
כן, הלקוח יכול לבטל את הבקשה לניוד עד לסוף היום ה-6 של תהליך ההעברה.
מה עליי לעשות במידה ואיני מעוניין להעביר לבנק החדש את כל הפעילות הפיננסית שלי אלא רק פעילות פיננסית מסוימת בלבד הניתנת לניוד?
במקרה זה לא ניתן להגיש בקשה למערכת המקוונת ויש לפנות לבנק ממנו אתה מעוניין להעביר את הפעילות המסוימת ולבקש להעביר אותה. במקרה זה אופן הגשת הבקשה ולוחות הזמנים לביצועה יהיו בהתאם לסוג הפעילות המועברת.
אם הגשתי בקשה למעבר חשבון באמצעות ההליך המהיר והמקוון , האם הבנק אליו ביקשתי לעבור יכול לסרב לבקשה?
הבנק יכול לסרב לבקשת הניוד רק במקרים הבאים:
- יתרת חוב שהבנק החדש לא מוכן לקבל.
- יתרת זכות שלא עומדת במגבלות הבנק החדש.
- טרם חלפו 3 חודשים ממועד ביצוע ניוד קודם.
- הלקוח החל תהליך סגירת חשבון בבנק הישן.
- אי עמידה בכללי הנגיד מסיבה אחרת.
האם יש הגבלה למספר הפעמים שלקוח יכול לבקש לעבור בנק באמצעות ההליך המהיר והמקוון?
אין מגבלה על מספר הבקשות שיכול להגיש הלקוח, אך חייבת לחלוף תקופה מינימאלית של 3 חודשים בין ביצוע בקשת העברה אחת לאחרת. כל עוד לא הסתיים הטיפול בבקשה למעבר בנק הלקוח לא יכול להגיש בקשה נוספת.
האם כתוצאה מהמעבר תהיה פגיעה בימי ערך של פעילויות פיננסיות שלי?
פעולה פיננסית תנותב ותבוצע במסגרת הזמנים הנהוגה לביצוע אותה פעולה פיננסית, לרבות לעניין חישוב ימי הערך ללקוח ושמירה על סופיות התשלום עבור הלקוח.
במידה וקיימת בעיה במהלך תהליך המעבר, למי עליי לפנות?
הבנק החדש ישמש כתובת לכל פניות הלקוח המתנייד. בנוסף גם הבנק הישן מחויב לתת מענה לפניות הנוגעות לפעילות שנותרה אצלו.
האם המידע שהבנקים יעבירו במסגרת הליך המעבר המהיר והמקוון עלול לפגוע בפרטיות הלקוח?
כל מידע שיעבור בין הבנקים מתבצע בכפוף לדיני הפרטיות.
מה אוכל לעשות בחשבון הבנק הישן שלי לפני, בזמן ואחרי המעבר
מה קורה לתנאים שהיו לי בבנק הישן עד למועד המעבר בפועל?
הלקוח זכאי שההטבות וההנחות בבנק הישן ישמרו לו לפחות למשך 3 חודשים ממועד הגשת הבקשה אלא אם נקבע אחרת בהסכם בינו לבין הבנק, כך שגם אם התחרטתי וביטלתי את הניוד, לא תהיה פגיעה בהטבות ובהנחות שניתנו לי.
הגשתי בקשה להעברת חשבון, האם מותר לבנק ממנו ביקשתי לעבור לנסות לשכנע אותי להישאר אצלו?
כן ובלבד שניסיונות שימור אלו יעשו מבלי שיופעלו על הלקוח לחצים לקבלת החלטה כאמור. על הבנק הישן להבהיר ללקוח כבר בתחילת הפנייה כי מטרת הפנייה היא לנסות לשמרו כלקוח בבנק זה.
האם במהלך 7 ימי העסקים של המעבר אני אוכל להמשיך לפעול בחשבון הישן שלי כרגיל?
- מהיום השני, לא ניתן לשנות את בעלי החשבון וליזום פעולות חדשות בחשבון הנושאות אופי מתמשך שיש בהן כדי לחייב את החשבון החל מיום המעבר. בין היתר, פעולות בנושאי הרשאות לחיוב חשבון, הלוואות, שיקים וכיוצ"ב. כמו כן, לא ניתן להמשיך ולבצע שימוש בכרטיס חיוב בנקאי.
- ביום המעבר, לא ניתן לבצע פעולות בחשבון הישן, לרבות משיכת מזומן.
- על אף האמור לעיל, הבנק הישן רשאי לאפשר ללקוח לבצע פעולות יזומות חדשות בחשבון, בתנאי שאלו נדרשות לצורך המשך הפעילות שנותרת בבנק הישן לאחר הניוד, והבנק המתחייב לאפשר המשך קיומן לאחר יום המעבר.
אם עברתי מבנק אחד לבנק אחר, האם אני יכול לחזור בעתיד להשתמש במספר החשבון הישן שלי?
עם השלמת המעבר של הלקוח בין הבנקים, ובמידה ולא נותרה כל פעילות בבנק הישן, החשבון ייסגר. במקרה בו תיוותר פעילות שאינה ניתנת להעברה ייסגר החשבון הישן לפעילויות חדשות מסוג הפעילות שהועברה. אם לקוח מעוניין לחזור לפעילות פיננסית שוטפת בבנק הקודם שלו, הבנק הקודם שלו יפתח לו חשבון חדש והוא יקבל מספר חשבון חדש.
שירות "עקוב אחרי" ("ניתוב")
מה ההבדל בין ניוד לניתוב?
ניוד הוא השלב של העברת הפעילות הפיננסית של הלקוח מהחשבון בבנק הישן לחשבון בבנק החדש באמצעות המערכת המקוונת. שלב הניוד מושלם ביום המעבר בהתאם לכללי הנגיד.
ניתוב הוא מעין שירות "עקוב אחריי" המאפשר העברה אוטומטית של הפעילות הפיננסית של הלקוח מהבנק הישן לבנק החדש, במשך שלוש מיום המעבר.
ניתוב הפעילות מקנה ללקוח את הביטחון שכל חיוב או זיכוי שהוצגו בחשבונו הישן ינותבו אוטומטית לחשבונו החדש, כך שניתן לשמור על רציפות בניהול החשבון, ללא צורך ביצירת קשר עם הגורמים המחייבים את החשבון הישן (כגון חברת חשמל או חברת תקשורת) או מזכים אותו (כגון מעסיק המזכה את החשבון במשכורת או המוסד לביטוח לאומי המזכה אותו בקצבאות למיניהן) ועדכונם בפרטי החשבון החדש שלו במהלך תקופת הניתוב.
אילו פעולות מנותבות מהחשבון הישן לחשבון החדש ("עקוב אחריי") במשך שלוש שנים?
- זיכויים עתידיים בשקלים
- חיובים עתידיים בשקלים
- שיקים שיופקדו לטובת בעל החשבון שעבר בנק
האם הניתוב כרוך בעלות?
לא. אחד מעקרונות הבסיס הוא שהניוד והניתוב הם ללא עלות ללקוח.
כמה זמן פעילות הניתוב ("עקוב אחריי") נמשכת?
פעילות הניתוב נמשכת שלוש שנים מיום ביצוע הניוד.
יצוין כי ביום 3 בספטמבר 2023 פורסמו ברשומות כללי הבנקאות (שירות ללקוח) (העברת פעילות פיננסית בין בנקים) (תיקון), התשפ"ג -2023, והעדכון נכנס לתוקף ב-21.9.2023.
במסגרת עדכון הכללים, תקופת הניתוב לכלל הלקוחות המבצעים העברת פעילות פיננסית בין בנקים הוארכה משנתיים לשלוש שנים. בנוסף במסגרת העדכון פורסמה הוראת מעבר, לפיה תקופת הניתוב עבור לקוחות שהעבירו את פעילותם הפיננסית לפני ה- 21.9.2023 תוארך עד ליום 21.9.2026.
מדוע הניתוב ("עקוב אחריי") נמשך רק שלוש שנים ומה קורה בחלוף תקופה זו?
מדובר בתקופת זמן ארוכה שנועדה להיערכות ולהקלה על המעבר של הלקוח בין בנקים, כאשר ישנה ציפייה שבמהלכה צדדים שלישיים שמזכים או מחייבים את החשבון באופן קבוע יעדכנו את פרטי החשבון החדש לחיוב או לזיכוי. תשומת ליבך לכך שבמהלך תקופת הניתוב תקבל דיווח חצי שנתי אודות הפעולות המנותבות לחשבונך, באמצעותו תוכל לדעת האם יש גורמים שטרם עדכנו את פרטי החשבון החדש לחיוב או לזיכוי.
האם ניתן לבקש לעצור את פעולת הניתוב ("עקוב אחריי"), כך שיתרות זכות/חובה לא יעברו מהחשבון הישן לחשבון החדש?
כן. לקוח יכול בכל שלב לבקש לעצור את ניתוב הזיכויים והחיובים מהחשבון הישן לחשבון החדש.